Vecka 31+0

 
 



Mamma:

Benen känns tunga och trötta, räkna med att behöva vila oftare. Livmodern når till 3-4 fingrars bredd nedanför nedersta revbenet. Om du väntar tvillingar kan förlossningen börja närma sig. Även om du kan gå tiden ut är det vanligast att tvillingar föds några veckor till en månad före beräknad förlossning. Du behöver inte vara orolig, tvillingar mognar tidigare än ensamma barn i livmodern; de är livsdugliga och brukar vara pigga om de inte föds allt för tidigt. I absolut flertalet fall kan man föda på vanligt sätt - och du ska inte genomgå två förlossningar. Den första tvillingen öppnar förlossningskanalen och nummer två kommer som regel ut utan större problem.  Även kvinnor med ett barn i magen kan nu behöva befrias från sitt arbete - det gäller kvinnor med stressiga och tunga arbeten och arbeten som innebär olämpliga arbetsställningar eller har en ökad skaderisk. I sådana situationer kan man få havandeskapspenning från och med nu, del- eller heltid. Ansök i god tid, handläggningstiden kan vara ganska lång. Det är försäkringskassan som gör bedömningen utifrån en praxis som utarbetats genom åren. All erfarenhet talar för att det för de flesta gravida kvinnor är värdefullt med lite ro och vila i slutet av graviditeten. Planera därför i god tid för en paus innan barnet kommer. Det finns möjligheter även för dig som inte kan få havandeskapspenning: Man kan ta ut föräldrapenning redan två månader före beräknad förlossning.



Barnet:

I vecka 31 är medelkroppslängden 42 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1800 gr. Huvudets omkrets är 29,5 cm. På grund av att hjärnan växer snabbt nu ökar den mer än vanligt i omkrets. Barnets kropp lagrar fett. Dina aktiviteter påverkar barnets beteende - ljud från yttervärlden, om du äter, om du ligger eller går - sådana saker påverkar barnets aktivitetsnivå.


Pappa:

Har ni funderat över var ni vill att barnet ska födas? De flesta blivande föräldrar föredrar den klinik som ligger närmast. En del par vill föda hemma i sin trygga miljö. Viktigt är då att man diskuterar detta i god tid med sin förlossningsavdelning. Det är långt ifrån alla som ställer upp vid en hemförlossning.


Mina egna tankar:

Tycker själv att graviditeten gått jätte bra hittills. Inga större krämpor & känner mig rätt så pigg. Har såklart haft lite rygg ont, sendrag i vaden & svullna ben men det är naturligt att man får. Men är oerhört tacksam att jag inte fått desstomer ännu i alla fall. Bebisen han växer så det knackar inne i magen & ibland undrar jag över hur stor min mage egentligen kommer att bli eftersom jag tycker den är rätt så stor nu? :) Rörelser tycker jag man känner mer & mkt tydligare och det är inte så mkt sparkar utan mer buffar & knuffar med hela kroppen. Brukar försöka tänka vilken kroppsdel det är som ligger & trycker här, kanske är det lilla huvudet eller kanske lill stjärten :)

Nu är det inte så länge kvar, 9 veckor för att vara exakt. Vi har både köpt & fått av nära det mesta som behövs, lite små grejs kvar. Och förhoppningsvis får jag börja fixa i babyhörnan alldeles inom kort. Finns ännu en del att göra, så som födelseplanen som jag inte funderat desstomer på ännu men börjar vara hög tid att göra & kolla lite vad som ska med i BB väskan. Alla mina grejer, babyns grejer och älsklings grejer . . viktiga  papper, kamera jaa allt helt enkelt!
Känner jag mig rätt så kommer allt vara klart i god tid då jag är sån som person.
Don´t worry, be happy . .  brukar jag tänka så ordnar sig allt! :)


informationen hämtad från: www.growingpeople.se

Kommentarer
Postat av: Josse

Nej nu ska mobilen med överallt och Johan måste ha med sig sin också alltid ;) Joo den där duschslangen kommer säkert vara jättebra, kan man använda till babyn också :)



Hihi ja du har rätt stor mage, men fin! :) Kram

2009-06-22 @ 18:34:46
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0