Vecka 34+0

 


Mamma:

Bröstvårtorna blir större och brösten tyngre. Kolostrum, eller råmjölk, kan läcka ur dina bröst fast ditt barn ännu inte är fött. Det är kanske dags att köpa en stödjande amningsbehå. En del kvinnor kan känna sig stora, klumpiga, oviga och rent av oattraktiva. Du kan känna dig trött, otålig och gnällig. Kanske märker du att dina ringar börjar klämma åt om fingrarna, eller att händer och fötter är svullna. Det beror på att vätska samlas i kroppen. Sex behöver inte alltid innebära samlag, graviditeten är ett utmärkt tillfälle att utforska andra former av njutning. Du kan ha stort behov av att bli hållen i en öm och trygg kroppskontakt. En del kvinnor njuter av sin sexualitet som aldrig förr, samlag kan aldrig skada barnet!


Barnet:

I vecka 34 är medelkroppslängden 46 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2350 gr. Huvudets omkrets är 32 cm. Barnets hud blir mer rosafärgad. Om det är en pojke så har testiklarna vandrat ner i pungen. Tarmen är full av en grönsvart massa, en slags bajs som består av hudavlagringar, som barnet får i sig när det svalt fostervatten, galla och tarmsaft.


Pappa:

Många pappor tänker mer och mer på den kommande förlossningen. Fundera över hur ni vill åka till sjukhuset. Behövs en alternativ färdväg om ni behöver åka mitt i rusningstrafik. Om ni redan har barn måste ni ha en barnvakt. Finns BB-väskan packad för dig och din partner?


Egna tankar:

Nu börjar magen kännas tung & som man ser på bilderna så är den också riktigt stor nu. Ändå har jag 6 veckor kvar så undra hur stor den blir som max? ;) Dom har rätt i att man kan känna sig stor, klumpig och ovig, kan ju knappt smörja lotion på mina ben nåmera. Man går i mkt söligare takt nu och både fötterna och fingarna har börjat samla på sig vätska så idag åkte min förlovningsring av. Vill ju inte behöva klippa sönder den! Mår ändå relativt bra ännu, ingen större ryggvärk förutom då jag städar & har mig samt när jag ska sova & försöka vända på mig. Har börjat ta det lugnt med promenaderna nu och dom gångerna jag går så går det i ganska seg takt, inte samma hurtighet nåmer inte! ;)
Bebisen han rör sig ganska mycket ändå även om det blir mindre & mindre plats för varje vecka. Han lägger sig på dom mest konstiga sätten så magen ser helkonstig ut ibland, måste ta bild nångång så får ni se vad jag menar :)




Informationen hämtad från: www.growingpeople.se


Kommentarer
Postat av: Josse

Tack, hoppas bebben kommer sova gott där! :) Mysigt när man börjar få ordning allt!



Hehe appropå ditt inlägg här ovan så klippte jag tånaglarna igår, det var lite jobbigt.. och jag har ju ändå liten mage men nog känns den ändå när man ska böja sig fram ;) Hihi vad konstigt det kommer vara att vara utan maggen sen när bebben är ute!



Hoppas du haft en bra dag! Kram

2009-07-13 @ 20:19:06
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se
Postat av: Sandra

Ja jag är jättenöjd med den! Finns så mycket sött att man blir crazy när man ser allt. Redan vecka 34! Va fin du är!

2009-07-19 @ 09:47:25
URL: http://alexxandria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0